#PERSONAL – Hidden Figures figured it all out

Ik ben bevoorrecht. Ik krijg veel privileges die sommigen niet krijgen, kansen die ik anders nooit zou krijgen. En voor al die zaken ben ik me de rest van mijn leven dankbaar. Maar voor sommige dingen nog iets harder dan andere.

Iets minder dan een jaar geleden contacteerde 20th Century Fox Belgium mij met de vraag of ze een uitnodiging mochten opsturen naar mij in de vorm van een pakket. Twee dagen daarna lag er bij thuiskomst van mijn kot een grote, gewatteerde envelop op tafel voor mij: een trui met daarrond een uitnodiging voor de Belgische première van de film ‘Eddie The Eagle’.

Wie mij echt goed kent weet dat ik een cultuurfreak ben en zot ben van films kijken en dus zat ik dan ook  een halve maand later in Kinepolis Antwerpen met veel goesting voor mijn eerste prèmiere ooit. Vanaf dat moment wist ik dat ik een waanzinnig voorrecht in handen had en daarin kreeg ik alleen nog maar meer bevestiging.

Want het afgelopen jaar kwamen er nog uitnodigingen voor Belgische premières in mijn virtuele postbus terecht. En zo keek ik na ‘Eddie The Eagle’ nog naar ‘Ice Age 5 Collision Course’, ‘Trolls’, ‘Hidden Figures’ en gisteren ‘The LEGO Batman Film’ als één van de eersten in ons landje. Ik dacht dit nooit mee te maken, want alleen Bekende Vlamingen worden daarop uitgenodigd dacht ik, maar niets is minder waar.

De animatiefilms die ik mocht zien deden me lachen met even verstand op nul en me weer kind voelen. Maar de twee andere films maakten me niet enkel aan het lachen, maar ook aan het huilen en denken. Vooral ‘Hidden Figures dan.

Even de synopsis: ‘Hidden Figuresé is het verhaal van Katherine G. Johnson (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) en Mary Jackson (Janelle Monáe), 3 briljante Afro-Amerikaanse vrouwen die werken bij NASA, als het brein achter een van de grootste operaties in de geschiedenis: de lancering van astronaut John Glenn in een baan rond de aarde. Het visionaire trio overschreed alle geslachts- en rasvooroordelen om zo  generaties te inspireren om groot te dromen.

Samen met 249 andere vrouwen (en daartussen ook enkele mannen) zat ik in de zaal. Excuseer mij: straffe vrouwen (en mannen). Stuk voor stuk personen die iets doen. Die voor hun dromen gaan en voor hun kunnen en denken uitkomen. Via blogs, boeken, videos, foto’s, winkels,… Tel bij die vrouwen nog eens een film over straffe madammen op en je krijgt een enorm samenhorigheidsgevoel. Na de film voelde ik me met trots een straffe madam. Een straffe madam die haar dromen heeft nagejaagd en dat zal blijven doen. Een straffe madam met privileges waar ze zich de rest van mijn leven dankbaar voor zal zijn.

De boodschap van de film heeft me zo geraakt en geïnspireerd, dat ik die inspiratie wil delen. Daarom geef ik vandaag ook 2 ‘Hidden Figures’ pakketten weg via Instagram met daarin: het boek, de cd en een koffiemok van de film.

img_6451

Alle liefs,

Margot

2 gedachten over “#PERSONAL – Hidden Figures figured it all out

Geef een reactie

